The Language of Hollywood

19/02/2013 at 9:48 am

Een paar maanden geleden alweer stuurde Martijn mij een berichtje over een online cursus via Coursera die hij ging doen en of ik misschien ook interesse had. De cursus betreft een (vermoedelijk nogal ingekort) vak van de Wesleyan University in Connecticut over de introductie van geluid en later kleur in de Amerikaanse filmindustrie en hoe dat effect had op films en het maken ervan. De naam: The Language of Hollywood: Storytelling, Sound, and Color.

Klonk interessant. Het duurt 5 weken, waarin iedere week twee films op het programma staan die gebruikt worden om het verhaal en de ontwikkeling van de film in die periode uit de doeken te doen in een aantal wekelijkse lectures. Dat betekent dat het ook allemaal niet heel intensief is qua hoeveelheid tijd, want daar zit ik dan weer niet op te wachten. Ingeschreven dus. Ook Mark heeft zich op het laatste moment aangesloten, dus we kijken en luisteren met z’n drieën.

The Docks of New York (1928)

De cursus is inmiddels begonnen en tot nu toe vind ik het best interessant. Het is niet zo dat ik niets van de filmindustrie en films uit die tijd weet, maar om vanuit de insteek van nieuwe technieken (en beperkingen) uit die tijd naar de bewuste films te kijken, maakt het op een extra manier interessant. In plaats van dat je alleen let op het verhaal, de mis-en-scene en de muziek, ga je ook opeens nadenken waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt daarin.

Ik had er bijvoorbeeld nooit bij stilgestaan dat, net na de intrede van geluid in de film, het nog niet mogelijk was om geluidsporen samen te voegen. Alles moest tegelijk worden opgenomen: dialogen, achtergrondgeluid, en muziek. En ondertussen mocht je de herrie die de apparatuur (zoals camera’s en de dingen waar ze op stonden en bewogen) niet horen natuurlijk. Erg gaaf om de beperkingen die dat met zich meebracht en de manier waarop men daarmee omging in de praktijk te zien met dat bewustzijn erbij (de gekeken film: Applause).

Geluid, orkest, camera's (of een TARDIS?), een parkje en ergens ook twee acteurs

We zijn nu bijna halverwege. Vanavond staan de originele Scarface en The Ghost Ship op het programma.

Tot nu toe gezien:

Street Angel (1928)

Street Angel (1928)

The Docks of New York (1928)

The Docks of New York (1928)

Applause (1929)

Applause (1929)

Monkey Business (1931)

Monkey Business (1931)

Overigens: de Marx Brothers zijn gewoon echt niet grappig…